TAMUSALAM

اشْهَدُ انْ لّآ اِلهَ اِلَّا اللّهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدً اعَبْدُه وَرَسُولُه

I am the servant of ALLAH `Azzawajalla. I am nothing and I have nothing.


"Saya menulis kerana dalam perjalanan pulang; terlalu banyak pertanyaan yang belum terjawab & harus dijawab dalam hidup ini,dan dengan menulis mungkin salah satu cara mencuba menjawabnya satu persatu,semoga kita memahami substansi sesuatu-hakikat. InsyaAllah...."

Thursday, January 6, 2011

MANUSIA DALAM KEABADIAN



Tuhan, yang maha Pencipta, adalah Zat yang mencipta setiap sesuatu dari tiada dan yang menciptakan segalanya dengan pengetahuan apa yang akan terjadi kepada mereka. Sebagai satu manisfestasi sifat Tuhan ini, di saat Dia menciptakan manusia di dalam kandungan ibunya, keabadian telah bermula bagi diri manusia itu. Sudah tentu, manusia tidak mengingati peringkat-peringkat tumbesarannya di dalam kandungan. Tetapi, setiap detik perkembangannya hadir di penglihatan Tuhan dan tidak sama sekali hilang. Hal yang sama, ianya sudah pasti bahawa fasa-fasa permulaan dan peringkat perkembangan seorang manusia tidak tersimpan dalam memorinya sendiri. Kecuali dikhabarkan oleh Tuhan, manusia tidak akan berhasil untuk melihat saat ini. Sesetengah detik bagaimanapun masih kekal sebagai memori-memori. Suatu detik yang kita alami adalah suatu sensasi tulin yang diperlihatkan kepada roh kita. Akan tetapi, dalam memori Tuhan yang tidak terbatas, setiap sesuatu kekal seperti mana seadanya. Setiap yang ditemui di dalam kehidupan, semua maklumat berhubung pengalaman seseorang, adalah diciptakan oleh Tuhan dan tidak pernah hilang. Seperti yang dinyatakan di dalam ayat berikut, segala sesuatu yang wujud kekal dalam pandangan Tuhan.

" ...Demikian itu agar kamu tahu bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan bahawa sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. (Surah Al-Maidah: 97)

Bayangkan Nabi Adam a.s sebagai contoh; semua perincian berhubung penciptaan Adam di syurga sebelum diturunkan ke bumi, dan cara dia di uji di syurga semuanya termaktub di dalam Umm Al-Kitab. Permulaan penciptaan Adam dari tanah liat, saat malaikat sujud kepadanya, dan sebaik sahaja ia diturunkan ke bumi dan semua peristiwa yang dialaminya adalah jelas dan wujud sehingga sekarang. Tiada suatu pun yang lenyap, semuanya itu wujud di dalam pandangan Tuhan, dengan pengetahuan yang amat sempurna.

Satu lagi contoh, cuba fikirkan seseorang yang bersedih atas kematian kucingnya, sebenarnya, di saat kucing itu mati dan di saat kucing itu masih anak, dan keseluruhan detik perkembangannya sejak dilahirkan adalah tersimpan kemas di memori Tuhan. Dan begitu juga, di saat tuan kucing itu pergi bekerja atau di saat dia tidak bersama-sama dengan kucingnya tersimpan jelas di dalam penglihatan Tuhan. Kesimpulannya, kematian bukanlah saat yang mengakhiri kewujudan sesuatu yang wujud, untuk selama-lamanya, setiap sesuatu wujud dalam pandangan Tuhan.

Begitu juga, saat Nabi Sulaiman mengusap kaki kudanya juga adalah kekal. Saat kuda-kuda ini bersembunyi di balik tirai, saat Nabi Sulaiman menghantar utusan kepada Permaisuri Saba, saat surat utusan ini dibaca oleh Permasuri dan askar-askarnya, saat Permaisuri dijemput ke istana Nabi Sulaiman, saat Permaisuri beranggapan lantai istana Nabi Sulaiman adalah sebuah tasik dan kata-kata yang diucapkan oleh Permaisuri:

 "Mulai sekarang aku memeluk islam bersama Sulaiman, kepada Tuhan segala alam". (Surah An-Naml: 44)

semuanya adalah tetap wujud dan akan terus wujud selama-lamanya.
Contoh-contoh ini mesti difikirkan sedalam-dalamnya dan dengan terperinci. Anggaplah sekarang ini di zaman Nabi Nuh a.s, di saat baju seorang lelaki yang masih belum siap dijahit dan di saat selepas beberapa ketika dijahit oleh tukang jahit. Baju ini, saat ia ditenun dengan mesin tenun, di saat baju ini masih dalam bentuk kapas, di saat ia ditenun, di saat tukang jahit itu menggunakan jarum menenunnya, proses di mana baju ini masih belum siap untuk digunakan, ringkasnya, setiap peringkat, setiap saat, bahkan setiap detik yang dilalui oleh baju ini tersimpan di dalam memori Tuhan. Di saat ini, baju yang telah ditenun ini, masih tetap di jahit dan masih dipakai oleh pemiliknya yang hidup di zaman nabi Nuh a.s.

Mari kita fikirkan mengenai jam antik di rumah kamu. Semua peringkat-peringkat pembuatan yang berlaku 200 tahun lalu bersama-sama dengan pembuatan sebuah wayar di dalam jam ini, di saat jarum jam dan minit diletakkan di dalamnya, di saat jam ini di jual di kedai dan dibeli oleh pelanggan, kemudian di saat jam ini sudah tidak berfungsi dan diberikan kepada orang yang memungut bahan-bahan terbuang, di saat moyang kamu membelinya darinya dan di saat jam ini diwariskan kepada nenek kemudian ayah kamu dan kemudian kepada kamu, saat kamu menyimpan jam ini di dalam bilik kamu dan melihatnya dengan penuh keminatan, ringkasnya, setiap detik sejarah kehidupan jam ini kekal tersimpan di dalam pandangan Tuhan. Dalam istilah yang yang lebih tepat, jam ini masih berfungsi sehingga saat ini, ianya juga berhenti berfungsi di saat ini, saat diletakkan di dalam bilik kamu dan saat ia dibeli oleh datuk kamu adalah berlaku di saat ini. Semua peristiwa ini adalah hadir di dalam memori Tuhan. Bahkan, bukan sekadar yang dilalui di masa lalu tetapi juga saat yang dilaluinya di masa hadapan- sudah pasti ini adalah 'masa depan' bagi kamu - diketahui oleh Tuhan dan terpelihara dipandanganNya. Saat jam ini diletakkan di rumah anak kamu 40 tahun akan datang dan saat jam ini hancur 300 tahun akan datang juga telah termaktub di dalam Ummul kitab.

Ayat "Dia mengetahui apa yang ada di depan mereka dan apa yang ada di belakang meraka. Tetapi pengetahuan mereka tidak meliputinyaNya. (surah Ta Ha:10)

 merujuk kepada fakta ini. (Allahu a'lam bissawab). Ini adalah kerana Tuhan mengetahui setiap zat detik demi detik. Dia mengetahui apa yang telah terjadi sama seperti yang akan terjadi, iaitu, dalam perkataan Al-Qur'an, "apa yang di depan mereka dan apa yang di belakang mereka", pada setiap peringkat. Dalam sebuah ayat lain. Tuhan sekali lagi mengingatkan kita mengenai fakta bahawa setiap sesuatu adalah di dalam pengetahuanNya;

Sesungguhnya bagi Allah tidak ada satupun yang tersembunyi di bumi dan tidak (pula) di langit. (Surah Ali Imran; 5)

No comments:

Post a Comment